Blog

Marketing Strategie Canvas

2020/05/05

Maak je marketing strategie concreet met die downloadbaar marketing strategie canvas.

Terug

Heel veel mensen gebruiken de marketingbijbel echt als een gids om hun (digitale) marketing plannen concreet vorm te geven. Ik krijg dan ook regelmatig de vraag naar een hands-on aanpak om zo'n strategie uit te werken. Want het boek geeft dan wel alle basisprincipes en inzichten mee die je nodig hebt, een concreet stappenplan zit er niet in.

Daarom ontwikkelde ik dus dit marketing strategie canvas, dat zowel voor klassieke als digitale marketing plannen gebruikt kan worden. De basis principes zijn de volgende:
1. Leg de fundamenten van je bedrijf, productlijn of aanbod vast aan de hand van gouden cirkel van Simon Sinek (Waarom, Hoe & Wat).
2. Lijn duidelijk je klanten af. Wie zit er in de waardeketting tussen jouw bedrijf en de eindklant. En wie zijn dan concreet je klanten, wat is hun profiel, hoe omschrijf je de doelgroep, wat zijn hun motivaties.
3. Analyseer voor elk van de doelgroepen de customer journey, en bepaal welke communicatie kanalen (social media, website, search, beurzen, brochures, verkopers, etc.) relevant zijn in elke fase.
4. Maak dezelfde analyse in de customer journey maar voor de boodschap die je wil brengen in elke fase.
5. Lanceer je iets nieuws, met andere worden, start je van een blanke marketing blad? Of bouw je verder op een reeds bestaand marketing plan? Afhankelijk van het antwoord op die vraag stel je andere prioriteiten. Voor lopende producten of bedrijven stel je prioriteiten in functie van de bedrijfsdoelen, voor startups en nieuwe business ligt de prioriteit steeds eerst bij het conversie moment (beslissingsfase).
Herhaal stappen 3 tot 5 voor elke doelgroep.

Deel dit op

Bestel De Marketing Bijbel nu online