UW BOEK IS VRIJDAG IN HERDRUK GEGAAN ...

NL

Uw boek is vrijdag in herdruk gegaan ... wist mijn uitgever mij deze morgen te melden.

Net op de dag dat ik "De Marketing Bijbel voor een Digitale Wereld" officieel lanceerde in Nederland ging het boek dus in herdruk. Niet toevallig, want het is de verkoop op de Nederlandse markt die er voor zorgde dat er nu al een tweede druk komt.

Bij zo’n berichtje van mijn uitgever komt er altijd een sprankel nostalgie naar boven. Als zoon van een drukker, en dus opgegroeid tussen de offset platen, riemen papier en Heidelberg drukpersen, zie ik een tafereel tot leven komen: Edwin de grijzende drukker die ergens achter een aantal paletten offset 80gram papier zijn krant zit te lezen, met een boterhammetje en een thermos koffie. De transistorradio die nauwelijks hoorbaar, krakend het middagnieuws brengt in een voor de rest stille drukkerij. Zonder op te kijken registreert hij hoe ergens een deur open gaat, iemand binnenkomt in de hal en al even snel weer door dezelfde deur verdwijnt. En het wordt weer stil.

Wanneer een reclameblok op de radio het einde van de middagpauze aankondigt, vouwt de man zijn krant op en bergt ze samen met zijn boterhamdoos en thermos op, in een blauwe schoudertas die hij ooit kreeg ter gelegenheid van 25 jaar Sunair. De tas verdwijnt in de metalen kast, hij trekt zijn blauwgrijze stofjas aan en licht apathisch wandelt hij naar zijn Heidelberg GTO tweekleur. Onderweg werpt hij achteloos een blik op het planningsbord naast de deur die het atelier verbindt met de kantoren van de drukkerij. Denk aan een papieren versie van wat vandaag Trello zou zijn.

De ambachtsman ontwaakt uit zijn schijnbare lethargie als hij merkt dat er een nieuw kaartje in de voor de rest lege planning zit. Er mag gedrukt worden! Hij versnelt zijn pas richting planningsbord om te ontdekken welk boek hij mag vermenigvuldigen. Zou het een romantisch verhaal zijn over een reiziger die verliefd werd op een Italiaanse schone? Of een poëzie bundel met prachtig illustraties? Zijn hart maakt een sprongetje als hij leest “De Marketing Bijbel voor een Digitale Wereld”. Geen romantiek of poëzie vandaag, maar wel een bijbel. Mooi vorm gegeven met warm rood, een uitgebalanceerde bladspiegel en als kers op de taart een harde kaft met gouddruk. Wat een plezier om daarmee de week af te sluiten: het genot van knappe layout, volle rode vlakken die zijn vakmanschap eer aan doen en als kers op de taart gouden letters op de kaft.

Met een brede glimlach op het gezicht neemt hij de werkomslag mee naar zijn trouwe tweekleur en begint alvast de toren van het steunkleur met zorg schoon te maken. Terwijl hij met rijkelijke scheppen de stroperige rode drukinkt in de inktbak schept, droomt hij alvast van het eindresultaat. Een lading prachtige boeken die richting boekhandel gaan en straks in de handen van duizenden lezers voor plezier en kennis zullen zorgen. Het leven van de ambachtsman is mooi.

Previous
Previous

NOMINATIE VOOR MANAGEMENTBOEK VAN HET JAAR 2020

Next
Next

BOEKLANCERING NEDERLAND