WAT ARTIFICIËLE INTELLIGENTIE VOOR MARKETEERS KAN BETEKENEN
Artificiële Intelligentie (AI) is een van de meest besproken technologische evoluties op dit moment. Daarom sta ik even stil bij wat die technologie kan betekenen voor het marketingvak.
Laat mij beginnen met een korte inleiding over wat AI nu eigenlijk is.
In zijn meest eenvoudige vorm is AI een taak of een handeling uitgevoerd door een programma of machine die menselijke intelligentie nabootst. Door een reeks logische regels aan elkaar te koppelen kan een computer complexe beslissingen nemen. De echte creatieve intelligentie blijft echter bij de mens die de regels opstelde. Het gaat een stap verder als we ‘machine learning' mee nemen. Dat is een onderdeel van AI, en is de component die zelfstandig kan leren hoe een bepaalde taak uitgevoerd moet worden door data te analyseren. Men spreekt in de AI wereld ook steeds meer over deep learning, een onderdeel van machine learning. Het gaat hier over algoritmes die toelaten dat software zichzelf dingen aanleert, zoals spraakherkenning of beeldherkenning. Het komt er dus op neer dat je een computer heel veel data geeft of zelf data laat, om daar dan de meest optimale oplossing uit te filteren.
De echte kracht van AI komt pas naar boven als er voldoende data beschikbaar is. Eer je dus als marketeer zelf gebruik kan maken van AI, zal je informatie op grote schaal moeten verzamelen.
OPPORTUNITEITEN VOOR MARKETING
Er wordt vandaag al volop gebruik gemaakt van AI in de wereld van marketing en communicatie. Dit zijn een aantal gebieden waarin er opportuniteiten liggen op korte termijn:
- Content creatie: Eenvoudige teksten die bijvoorbeeld product eigenschappen beschrijven kunnen door de computer geschreven worden.
- Slimme Bots: 80% of meer van de vragen die binnenkomen bij een chatbot zijn standaard en kunnen zo uit een database met antwoorden gevist worden.
- Slim adverteren: Door gebruik te maken van AI kan je heel complexe modellen laten beslissen over je advertenties.
- Personalisatie en automatisatie: Dankzij marketing automatisatie kunnen we websites personaliseren, geautomatiseerd e-mails versturen.
- Gepersonaliseerd producten aanraden: Met AI-marketing kan je gepersonaliseerde productaanbevelingen weergeven op basis van eerdere aankopen en surfgedrag.
Begrijpen waarom, of voorkomen dat klanten weggaan (churn): Artificiële intelligentie kan helpen bij het uitzoeken welke zaken ervoor zorgen dat klanten weggaan.
EERSTE STAPPEN IN AI
Het mag duidelijk zijn dat je niet zomaar kan starten met een AI project. Je moet een afgelijnd werkgebied hebben waarbinnen je ook over de nodige data beschikt om de algoritmes op los te laten. Verder bestaat het gevaar dat je de focus gaat leggen op interne optimalisatie, en niet op de toegevoegde waarde voor je klant. Daarom is het verstandig te vertrekken vanuit het perspectief van de klant. Breng eerst in kaart waar de klant in contact komt met je bedrijf of merk (customer touchpoints) en bekijk welke van onderstaande vier stappen je kan nemen:
1. Is deze interactie gedigitaliseerd? Indien niet dan is dit de eerste stap. Opgelet, het doel is hen het leven gemakkelijker te maken zodat ze sneller en meer bij jou kopen, niet de digitalisatie van jouw interene processen. Digitale interacties zijn perfect meetbaar en leveren dus relevante data op.
2. Is deze interactie geautomatiseerd? Door te gaan automatiseren kan je veel meer interacties aan, en genereer je dus nog veel meer data.
3. Wordt data van verschillende interacties met elkaar gekruist? Dit is een volgende stap, breng data van verschillende interacties, en dus ook van verschillende afdelingen samen. Kijk voorbij de klassieke marketing interacties, denk bijvoorbeeld ook aan logisitiek, financiën, etc.
4. Het is pas na stap drie dat je echt kan overgaan tot het relevant inzetten van AI. Je hebt nu voldoende data, van veel verschillende bronnen. Zo veel data dat je er als mens geen zinvolle conclusies kan uit trekken, en dat kan de computer wel.
Artificiële Intelligentie is aan een opmars bezig, de technologie evolueert pijlsnel. Maar heb jij ook de nodige relevante data om je computer slim te maken? Daar moet je als marketeer vandaag snel werk van maken zodat je de algoritmes van morgen kan voeden.